måndag 4 mars 2013

Världens Bästa Maja...



...fyller 2 år idag! Grattis till mig själv! 

Vacker, genomklok, lagom tjock och i mina bästa år (precis som Karlsson på taket). Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är lika felfri som jag, men jag försöker efter bästa förmåga. Det går inte så bra... Kontentan är ändå att Matte & Husse dyrkar marken mina tassar går på. Så allt är precis som det ska vara i Maja-land. Bortsett från att det är ganska miserabelt att fylla år på en alldeles vanlig måndag. Och mitt i Mattes tentaläsning. Det stora tuggbenet som väntar i mitt skåp blir en liten tröst ikväll men jag förväntar mig mer senare i veckan när tentadammet lagt sig. Kravlistan är lång och växer hela tiden. Mycket mag-kli och pannbifftillverkning lär det bli.

Tass tass


3 kommentarer:

  1. Stort grattis min lilla vackra flicka på din 2 års dag!!!
    Vi ses snart!!!
    Kram Ninna

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Första gången jag trillar in på din blogg, hittade hit från fredrik steen. Min mor har en landseer, Bella, och jag undrar lite om du tränar och jobbar något med Maja och i så fall vad tusan du har för belöningar?
    Bella är nämligen något så oerhört svårmotiverad så det är larvigt. Godisbit, jo det är väl trevligt ett par bitar men sen ledsnar man på det. Klappar, jo det är trevligt men inte tillräckligt för att motivera. Bus, jo det är väl trevligt.. men inte tillräckligt.
    Har du märkt samma fenomen? Eller är det bara bella som är totalt ointresserad av allt utom att få ligga under köksbordet?

    Hälsningar
    maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!

      Trevligt att du trillat in här. Kul med någon annan som har landseer. Tråkigt nog är jag nog inte till så stor hjälp eftersom din mors Bella och min Maja verkar vara från olika planeter. Maja är ett bolltokigt matvrak som älskar att rusa runt, kampa, gosa och besöka djursjukhuset. Alltså en obotligt positiv, energisk och glad hund som anser att det mesta i världen kan fungera som belöning (utom isbergssallad). Håller man en leverbit eller en boll framför nosen kör hon snabbt hela repertoaren av inlärda kommandon plus lite till som hon kommit på alldeles själv bara för att vara helt bergssäker på att få belöningen. Jag har alltså fått jobba med det motsatta problemet, att få henne att tagga ner lite så att hon har tid att lyssna.

      Är Bella mycket ensam hemma? Landseerhundarna kan tydligen vara mycket känsliga för att vara skilda från flocken och kan reagera med något som närmast liknar undvikande eller apati om de lämnas ensamma för mycket (enligt deras tycke).

      Och är Bella frisk? Inga ledproblem eller dylikt som gör att hon inte vill röra sig? Börjar hon bli gammal?

      Vad är det du/din mor försöker göra med Bella? Lydnad eller? Har ni provat på andra aktiviteter för att se om det finns någonting som hon gillar? Simning, dra kärra, bära prylar, agility….

      Hör gärna av dig igen och berätta mer så ska jag fundera vidare.
      Ha en trevlig helg!
      Majas Matte

      Radera