söndag 16 december 2012

Avpälsad, Avkönad och Avbulad...


... men redan Back in Business (åtminstone om jag hade fått min vilja igenom). Inte ska man låta sådana petitesser som en uppskuren mage, synfältsbegränsande tratt och ett igenmurat öga hindra en från sådana essentialiteter som FOTBOLL! Och än mindre från upplivande hundmöten och spårning i slaskblaskiga blötsnön. Föga förvånande är Matte av helt annan åsikt. Enligt henne är det vila, värme och vänlighet som står på schemat fram till mellandagarna. Har försökt flörta lite med Husse istället men inte ens han gick blåögt med på lite BOLLspel. Då är det illa...

Mattes allmänna vänlighet fick sig dock en liten törn igår när vi under vår tråkigt stillsamma promenad träffade på Hundägarna från Helvetet. D.v.s. de som tycker att koppeltvånget i parken inte gäller just deras Helveteshund då det är deras förbannade rättighet, eller kanske t.o.m. skyldighet (?), att låta Helveteshunden rusa runt lös och reta gallfeber på alla andra. Kombinera detta med deras uppfattning att en icke-existerande inkallningsdisciplin är fullt godtagbart och man har ett hundägarpar som inte står särskilt högt i kurs i grannskapet. Så trots Mattes & Husses avvärjande insatser så fick jag tillfälle att köra min energiska hälsningsritual. Det kändes skönt att få lufta systemet lite men Matte påpekade att det inte var bra för stygnen på lilla magen. Man kan väl lugnt säga att jag aldrig sett Matte så förbannad som då. Hundägarna från Helvetet (och jag) fick nöjet att uppleva hur Matte for som en rasande furie genom snön för att ge dem en rejäl uppsträckning. Deras respons kan väl närmast illustreras med: Som att hälla vatten på en väl insmord gås. Fru Hundägarna från Helvetet uppvisade en empati-och-begåvningsnivå motsvarande en förståndshandikappad amöba vilket är smått tragikomiskt i skenet av hennes professionella yrkesval. Men kära kära Hundägarna från Helvetet: "Vi vet var ni bor" som skurkarna brukar säga, och rätt vad det är så kanske vinden vänder... 



Matte & Husse har i alla fall gjort EN bra insats mitt i all den här misären. Hade ju stålsatt mig för två veckors kamp med påtvingad idiotisk plasttratt som innebär tvärstopp i alla dörröppningar och retfullt förhindrat födointag (vilket alldeles säkert är ett brott mot de hundliga rättigheterna). Men solid scouting och Googling medförde inköp av en Comfy Cone istället. Har inte tänkt att sabla ner min braiga blogg med reklam men detta är vad Råd & Rön skulle kalla ett "Bra Köp". Utöver att den ger en väldigt mysig introvert chill-miljö så har den också en väldigt hög filtrerande förmåga (d.v.s. jag kan stänga ute alla Mattes förmaningar). Bonus är att den är alldeles utmärkt för lagring av cocktailtomater för framtida bruk om man mot förmodan inte skulle känna sig sugen vid utfodringstillfället.

Tass tass


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar