lördag 24 november 2012

Förbjudet Korvbröd...


... smakar bäst. Igår på morgonpromenaden noterade min skarpsinniga ögonvrå att det var dagisutflykt med korvgrillning på G i Botan. Min erfarenhet säger mig att småglin i kombo med mat brukar betyda omfattande griseri och spill så jag började genast smida matfokuserade planer. Jag sov på saken under förmiddagen och satte sen planerna i verket under eftermiddagsaktiviteterna. 

Steg 1. Undanröjning av fienden, d.v.s. missunnsamma Matte. 
Körde uttröttningstaktik medelst en rejäl fotbollsmatch där jag länge lät Matte tro att hon skulle vinna. Allt för att få henne trött & go. Men sen råkade jag visst frångå planen lite. Kunde bara inte låta bli att mula till Matte ordentligt. En rejäl glidtackling i knävecken och Matte föll huvudstupa i den leriga rabatten. Fick plikta med lite lydnadsträning men det var det värt. En lerig och tvärilsken Matte har ett stort underhållningsvärde.

Steg 2. Positionering. 
Förslog sen sådär i förbifarten att vi skulle ta en liten nedvarvningspromenad. Och som av en slump så råkade den gå till Botan. Där jag sådär lite lagom nonchalant släntrade iväg till korvgrillningshörnan. Och mycket riktigt. Stället var en veritabel buffé av korvbrödsrester. 

Steg 3. Anfall. 
Uttröttningen av Matte hade gjort susen och jag hann trycka i mig ett par rejäla munfullar korvbröd innan Matte vaknade till liv och stoppade mig. Tror visst det slank ner lite korv också.

Steg 4. Mission accomplished. 
En styck nöjd Maja. Som blev ännu nöjdare när det dök upp lite skumtomtar på trottoaren på hemvägen. Ser fram emot julen. Har sett i Husses Allt om Mat att jul=mat. Mycket mat. Rent av ett överflöd av mat. Låter som en högtidsstund.

Nu ska jag gå och hjälpa Husse att hitta hem.

Tass tass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar